Ludzie reklamy, którzy ignorują badania są tak samo niebezpieczni jak generałowie ignorujący dekodowanie sygnałów wroga. (David Ogilvy, założyciel Ogilvy Group)
Literatura z zakresu marketingu określa badanie rynku jako celowe, systematyczne i obiektywne gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie danych pomocnych w rozpoznaniu mechanizmów rynku, jego struktury i stopnia rozwoju. Badanie rynku to również badanie wzajemnych relacji między podmiotami rynku oraz badanie motywacji, strategii i potrzeb tych podmiotów.
Celem analizy rynku jest uzyskanie odpowiednio szerokiej i obiektywnej wiedzy o danym rynku lub aspekcie jego działania, która ograniczy sytuację niepewności rynkowej a zatem i ryzyko podejmowania decyzji.
Badanie rynku spełnia kilka funkcji:
- funkcja opisowa analizy rynku – to punkt wyjścia do szczegółowych analiz. Badania realizowane z tej perspektywy mają przeważnie na celu opracowanie charakterystyki elementów otoczenia przedsiębiorstwa, w tym opisu zachowań nabywców i konkurencji. Jest to analiza opisująca sytuację na dany moment, bez próby szukania wyjaśnień zidentyfikowanych określonych zachowań oraz bez prób prognozowania.
- Funkcja wyjaśniająca analizy rynku – polega na poszukiwaniu związków przyczynowo -skutkowych dotyczących mechanizmów i sytuacji zachodzących na danym rynku. Analizy w tym obszarze mają na celu wyjaśnienie na przykład przyczyn wahań sprzedaży, zmiany przyzwyczajeń konsumpcyjnych, wyboru produktów sygnowanych daną marką itd.
- Funkcja prognostyczna analizy rynku – dzięki niej możliwe jest prognozowanie zmian i tendencji rynkowych. Analizy tego typu mogą koncentrować się na prognozowaniu sprzedaży nowego produktu w kolejnych latach od jego wprowadzenia przy założeniu określonych scenariuszy działań konkurencji.
- Funkcja innowacyjna analizy rynku – to wskazanie możliwości rozwoju i dostarczeniu nowych pomysłów (nowe produkty, nowe technologie, nowe rozwiązania, strategia promocji). Analizy w tym obszarze obejmują na przykład wskazanie zmian zachowań konsumentów, ale również skutków tych zmian i wynikających z tego szans/zagrożeń dla przedsiębiorstwa.
- Funkcja kontrolna analizy rynku – to kontrola i ocena skutków działań rynkowych prowadzonych w danym okresie przez przedsiębiorstwo.
W ofercie GRUPA SILESIA znajdują się usługi realizacji badań rynku w wyżej wymienionych obszarach, spełniających dla przedsiębiorstw dane funkcje. Realizujemy badania rynkowe ściśle dostosowane do potrzeb Klienta w odpowiedzi na wyspecyfikowane zapytanie ofertowe oraz konsultacje z Klientem.
Badania rynku – realizacja
Badania marketingowe są dostosowane do potrzeb Klienta. Zatem są one każdorazowo realizowane jako indywidualny projekt, w którym dobiera się odpowiednią metodę, grupę docelową czy technikę.
Realizacja zlecenia przeprowadzenia badań marketingowych odbywa się po otrzymaniu od Klienta zapytania ofertowego, które powinno zawierać:
- opis problemu marketingowego,
- identyfikację celów badania, w tym w kontekście sytuacji przedsiębiorstwa,
- wstępne określenie problemów/pytań, na które badania marketingowe powinny udzielić odpowiedzi,
- wstępne określenie grupy docelowej badań.
Konsultanci GRUPA SILESIA po otrzymaniu zapytania ofertowego przeprowadzają z Klientem szczegółowe konsultacje. Następnie przygotowywany jest wstępny projekt badania wraz z ofertą cenową.