Konsultanci GRUPA SILESIA wspomagają przedsiębiorstwa w doborze optymalnego źródła finansowania bezzwrotnego inwestycji, jak również w przygotowaniu niezbędnej dokumentacji (np. wniosek aplikacyjny, biznesplan, studium wykonalności, itd.).
Dobór optymalnego źródła finansowania zwrotnego inwestycji następuje spośród między innymi:
- regionalnych programów operacyjnych,
- krajowych programów operacyjnych (np. PO Inteligentny Rozwój, PO Wiedza Edukacja Rozwój),
- europejskich programów pomocowych (np. Horizon 2020),
- funduszy norweskich i EOG,
- funduszy branżowych i innych (np. środki na finansowanie nauki z Narodowego Centrum Nauki).
Dodatkowo można byłoby tutaj również wymienić instrumenty mieszane jak np. pożyczki z umorzeniem, czy też subwencje odsetkowe. Szczegółowy opis tych instrumentów z powodu ich częściowo bezzwrotnego charakteru znajduje się jednakże w menu Finansowanie bezzwrotne.
Finansowanie inwestycji – schemat realizacji usługi
Konsultanci GRUPA SILESIA na każdym etapie aplikowania o wsparcie pomocowe z funduszy Unii Europejskiej lub innych świadczą kompleksowe i profesjonalne usługi doradcze. Nasze doświadczenie umożliwia identyfikację projektów z największym potencjałem na pozyskanie wsparcia pomocowego, przygotowanie Klienta do aplikowania o dotacje oraz rozliczenie projektu.
Poniżej prezentujemy proces aplikowania o wsparcie finansowe inwestycji.
Etap I – wstępny audit unijny
Wstępny audit unijny to bezpłatna analiza, której celem jest przekazanie Klientowi informacji o dostępnych źródłach finansowania, jak również szansach na uzyskanie wsparcia pomocowego.
Usługa obejmuje następujące elementy:
- zapoznanie się konsultantów GRUPA SILESIA ze specyfiką Klienta (np. charakter prowadzonej działalności, status przedsiębiorstwa, lokalizacja, potencjał i doświadczenie)
- analiza planów rozwojowych w kontekście zakresu planowanej inwestycji
- identyfikacja optymalnych dla Klienta źródeł finansowania planowanej inwestycji oraz ewentualnych możliwości pozyskania wsparcia, wynikających z planów rozwojowych
- ocena szans na uzyskanie wsparcia oraz przekazanie informacji o tym, w jaki sposób inwestycja mogłaby być zoptymalizowana, by zwiększyć szanse na uzyskanie wsparcia pomocowego
Pozytywny wynik auditu unijnego skutkuje złożeniem przez GRUPA SILESIA oferty na przygotowanie Klienta do aplikowania o wsparcie pomocowe.
Etap II – aplikowanie o dotację
Usługa aplikowania o środki pomocowe obejmuje następujące elementy:
- opracowanie koncepcji projektu optymalnej dla Wnioskodawcy i pod kątem kryteriów oceny projektów
- przygotowanie i dostarczenie Wniosku Aplikacyjnego, który obejmuje wniosek o dofinansowanie i załączniki (np. biznesplan, studium wykonalności)
- monitorowanie procesu aplikacyjnego (proces aplikacyjny obejmuje etap oceny formalnej oraz merytorycznej dokumentacji aplikacyjnej) Wniosku złożonego przez Wnioskodawcę, w szczególności podejmowanie niezbędnych czynności umożliwiających uzupełnienie dokumentacji, jeżeli będzie to wymagane przez instytucję rozpatrującą wnioski aplikacyjne
- doradztwo w zakresie przygotowania dokumentacji do podpisania umowy o dofinansowanie
- w przypadku odrzucenia projektu podczas oceny doradztwo w zakresie przygotowania przez Zleceniodawcę środków odwoławczych
Etap III – realizacja i rozliczanie dotacji
Pozyskanie wsparcia dla inwestycji Klienta to sukces, który będzie pełny po zakończeniu inwestycji i pozytywnym jej rozliczeniu.
Usługa rozliczania dotacji obejmuje następujące elementy:
- przygotowanie Klienta do realizacji projektu współfinansowanego przez Unię Europejską (wskazanie najważniejszych zapisów umowy o dofinansowanie oraz wytycznych dotyczących rozliczania projektów)
- doradztwo podczas realizacji projektu
- przygotowanie wniosków o płatność zaliczkową, pośrednią i ostateczną
- monitoring wniosków o płatność podczas weryfikacji przez instytucję udzielającą wsparcia
- opracowanie sprawozdań i raportów po realizacji i rozliczeniu projektu.
Podczas aplikowania o wsparcie pomocowe oraz rozliczania inwestycji rolą naszych konsultantów jest zapewnienie doradztwa, które ułatwi Klientowi przejście przez ten proces.